Използваме „бисквитки“, за да оптимизираме Вашето търсене и за да персонализираме blick-bg.com спрямо Вашите предпочитания. Научете повече за нашите „бисквитки“.

  • Днес е: 11 август 2020, вторник
БЛИК-култура, БЛИК - арт 0 Коментара 401

Визуалната култура по време на пандемия

Админ
юни 26 / 2020

Изкуството през дългата си история е претърпяло много интерпретации на неговата същност, но то в крайна сметка не може да съществува без твореца и неговата публика. В момента светът се сблъсква с нещо, познато ни само от историята, а именно, пандемията на опасен вирус, за който единственото лекарство е карантината и социалната дистанция. Този факт и предпоставки като това, че контактът с публиката в момента може да се осъществи само посредством техника и социални медии, принуждават творците да се адаптират към новата среда. Като човек, който дейно посещава културни мероприятия, съм пряко засегнат от липсата на възможност за досег с изкуството в реална среда.  Tрябваше да се приспособя към новите условия за среща с изкуството. В първия момент след обявяването на извънредното положение, се появиха в социалните мрежи различни виртуални посещения на музеи в цял свят. Имайки предвид, че в този момент всеки един от нас притежава изобилие от свободно време и нужда от отдушник за напрежението, то идеята за виртуална разходка се хареса на всички. Възможността за онлайн посещение не е нещо ново, обаче сегашната ситуация насърчи налагането на тази практика. Визуалната култура в периода на карантина следва характеристиките на времето, в което се е появила и в голяма степен отразява реалната ситуация. Появяват се все повече смесени стилове, като например шаржовете, разпространени в социалните мрежи, показващи произведения на художници от Ренесанса и Барока, адаптирани към новата среда. Заедно с това музикантите и театралите започнаха да предлагат онлайн своите изпълнения. Така основни творчески направления и институции за отрицателно време отново откриха контакта с публиката. Социалните медии се превърнаха в новото пространство на изкуството и дори най-елитарните изкуства станаха масови. Развитието на технологиите, интернет и пандемичната обстановка отвориха нови полета пред изкуствата и нови форми на визуална култура. Днес визуалните образи са навсякъде и въпреки идеята, че визуалността създава усещане за достоверност, в тази обстановка не е изцяло приложима. Истинската стойност, удивление и емоции, които изкуството поражда при живия контакт, се губят в онлайн средата. Въпреки фактът, че имаме допир до изкуствата, се оказва, че това не е достатъчно за аудиторията. Например киното е изкуство, което не се нуждае от живия контакт с публиката, за разлика от театралната постановка, в която публиката участва наравно с актьорите. Музикалните концерти, подобно на театъра, се нуждаят от реалната среща с любителите на  музиката. Днес визуалната култура е огледало на случващото се и поради това образите в нея стават все по-социални и показват поведението, предписано от обществото, без да го санкционират. В следствие на развитието на новите технологии и компютърни програми визуалната култура днес се характеризира с хипервизуализация и създалата се обстановка налага царуването ѝ. Тази временна ситуация ще остави трайни следи върху визуалната култура, но въпреки това човека е социална личност и има нужда да сподели въодушевлението си от изкуството, а не секунда след театралното представление да се премести на дивана и да си пусне новините по телевизията. 

Aвтор: Антон Енглер

    Няма налични коментари
Трябва да си влезете в профила, за да можете да коментирате.